Wil je van chaos in je hoofd naar helderheid en een succesvol bedrijf?

Doe de gratis 5-daagse training POWER your business!

Hoeveel kan ik vragen voor mijn dienst?

Veel onderneemsters vinden het lastig om een goede prijs te vragen voor hun dienst. Hoe kun je dit bepalen? Op een manier die goed voelt, jou goed laat verdienen én waarbij jouw klant waarde voor zijn geld krijgt…

De offerte is klaar. Het totaalbedrag staart je aan, je krijgt er een zenuwachtig gevoel van. Dit is misschien wel een erg hoog bedrag 😲? Is mijn prijs wel goed?

Er ploppen allemaal gedachtes op in je hoofd… ‘De opdrachtgever accepteert dat waarschijnlijk nooit… En zo moeilijk is het werk niet…. Wie weet komt er nog wel een vervolgopdracht…. ‘ Je schrapt toch wat uren, reiskosten laat je zitten en je drukt op verzenden!

Dit kan gelukkig ook anders.

Hoe zou het zijn als je een duidelijk beeld hebt wat jouw toegevoegde waarde is. Veel onderneemsters vinden het moeilijk om zichzelf te verkopen. Ze zien onvoldoende de waarde van wat ze kunnen, wat ze weten, hoe ze doen en hoe ze zijn. Een makkelijk klusje voor jou, kan een hele uitdaging voor de ander zijn. Weten wat je waard bent, zorgt voor zelfvertrouwen.

Bereken dus goed wat jij waard bent en wat voor tarief daar tegen over staat. Of bekijk de mogelijkheid om van uurtje-factuurtje af kunt stappen en een ander verdienmodel te hanteren.

Hoe kun je je prijs bepalen?

  1. Bereken eerst hoeveel je in een jaar wilt verdienen en deel vervolgens de benodigde omzet door je declarabele uren (rekentool beschikbaar).
  2. Je kunt kijken naar wat jouw werk een ander oplevert.
  3. Je kunt kijken wat een ander in jouw vakgebied vraagt.

Zelf gebruik ik een combi van bovenstaande. Ik weet hoeveel ik per jaar netto uit mijn bedrijf wil halen, de bijbehorende omzet deel ik door de declarabele uren en zo kom ik op een minimumtarief per uur.

Vervolgens kijk ik wat ik aan toegevoegde waarde lever en schat ik in hoeveel het mijn klant oplevert om mijn dienst af te nemen. Door alle kennis die ik heb opgedaan kan ik zeker stellen dat ik een korte tijd veel aan een ondernemer kan leren. Dit moet je zeker meenemen in je prijsstelling, je hebt immers geïnvesteerd om deze kennis op te doen en je hier vaardig in te maken.

Wat is mijn toegevoegde waarde?

Door bijvoorbeeld slimme boekhoudkoppelingen te realiseren, wat mij niet zoveel tijd kost, hoeft de ondernemer elke week 1 uur minder aan zijn administratie te zitten. Of door te brainstormen met een klant over een nieuw verdienmodel, wat via een inzichtgesprek 2,5 uur duurt, gaat de ondernemer veel meer verdienen. Snap je wat ik bedoel? Reken ik alleen mijn tijd, dan staat dit niet in verhouding met het resultaat wat het oplevert.

Tip:
Maak een pakket van je dienst, dan hoef je niet specifiek je uurprijs te noemen en te verantwoorden als de opdracht jou makkelijk af gaat.

En tot slot kijk ik wat de markt doet, alleen hang ik zelf hier niet teveel aan, aangezien we allemaal weer een andere invulling geven aan onze unieke producten.

Ben benieuwd hoe jij je prijs hebt vastgesteld en of je hier nog eens naar gaat kijken na het lezen van deze blog!

Yolanda Kuin - Ondernemerscoaching

Twijfel jij ook wel eens over je prijzen of je verdienmodel? Graag help ik jou verder! Dit doe ik voornamelijk voor vrouwelijke ondernemers. Ik vind het te gek om je een stuk op weg te kunnen helpen en samen met je te brainstormen.

Mijn coaching bestaat uit méér dan alleen kennisoverdracht. Samen gaan we ervoor zorgen dat je meer helderheid, winst en vrijheid krijgt in jouw onderneming!

Wil je méér helderheid en winst, zonder méér uur te werken? Download nu vrijblijvend mijn ebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp WhatsApp me!