Het sluiten van een barterdeal is het uitwisselen van een product of dienst met gesloten portemonnee, met de intentie dat beide partijen er voordeel uit behalen.
Voorbeeld:
– Je bent schilder en je rijdt een zakelijke bus.
– Bij de autogarage die het onderhoud van de bus verricht, heeft het bedrijfspand een schilderbeurt nodig.
De schilder kan zijn auto niet onderhouden/keuren en de garagehouder vindt schilderen een rotklus. Ieder zijn kwaliteiten. Nu kan bijvoorbeeld de garagehouder een jaar lang gratis bus-onderhoud inruilen tegen een nieuwe verflaag op het pand.
Een barteldeal sluit je meestal met iemand in je vertrouwde kring van klanten/leveranciers. Wees direct elkaars ambassadeur, dan is de win-win situatie helemaal compleet!
Een barterdeal in je administratie, hoe werkt dat?
Je administratie beperkt zich niet alleen tot geld transacties, betalingen in natura zoals bij ruilhandel vallen hier ook onder. Een barterdeal goed in je administratie is dus heel belangrijk, ook naar de belastingdienst toe. Je kunt dit doen door eenvoudigweg elkaar facturen te sturen. Dit maakt duidelijk hoeveel je doet voor de andere partij en vice versa.
Bij een ruiltransactie vermeld je, naast de verplichte gegevens, de waarde van het ontvangen goed of de verrichte dienst en de btw die daarover berekend moet worden op de factuur. Als er een verschil is in waarde, dan zal één van de partijen moeten bijbetalen of een extra service moet aanbieden, dit neem je dan ook op in je administratie.
Aandachtspunten
Wil jij meer verdienen met je bedrijf, zonder harder te werken?
Zet vandaag de eerste stap en leer hoe jij méér kloppend kan ondernemen. Meer helderheid, plezier en winst! Ontvang € 20 korting op de online training POWER your business, gebruik bij het afrekenen de kortingscode ‘POWER4you!‘.
Deel dit blog op Social Media