Wil je van chaos in je hoofd naar helderheid en een succesvol bedrijf?

Doe de gratis 5-daagse training POWER your business!

Waar kun jij tijd & geld besparen? 4 tips!

“veel te hoog, niet afgesproken….” De klant is het niet eens met de verzonden factuur. Je beëindigt het telefoongesprek en geeft aan dat je erop terug komt…

Achteraf gezien had je ook veel eerder de voortgang op dit project moeten controleren. Dan had je direct het meerwerk kunnen afstemmen en was daar nu geen discussie over. Maar ja, druk, druk, druk…. Je zat zelf op een andere klus en verloor het overzicht. Er is veel te veel uur in gaan zitten…

Dit kan gelukkig ook anders. Hoe zou het zijn als je eenvoudig kunt monitoren of de gemaakte uren en kosten in lijn liggen met je offertebedrag. Dat je nacalculatie geen zoekplaatje is. Dat tussentijds meerwerk eenvoudig afgestemd kan worden, zodat er achteraf geen discussie is. Laat staan dat het jou geld kost. Nee gewoon een bedrijf die draait als een geoliede machine…

Wat ik veel zie bij de ondernemers die bij mij komen is dat ze enorm worstelen om structuur te krijgen in hun bedrijf. Ze zijn onzeker over cijfers, hebben geen standaard processen, zijn keihard aan het werk en verzanden daarbij in allerlei bijzaken die niet bijdragen aan het bedrijf.

Om focus te houden heb je overzicht nodig. Meten is weten. Het draait om slimmer ondernemen en beter organiseren.

Hierbij 4 tips voor méér overzicht:

  • Maak vooraf een goede offerte, zodat je ervoor zorgt dat alle onduidelijkheden de wereld uit zijn. Wees niet bang om je opdrachtgever op te bellen als je twijfelt over zijn/haar wensen. Je wilt immers niet dat de opdrachtgever voor een ander bedrijf kiest omdat jouw communicatie vooraf niet goed genoeg is of dat er achteraf discussies ontstaan.
  • Zorg tijdens het uitvoeren van een opdracht voor een duidelijke communicatie met je klanten en werknemers, stem tussentijd meer- en minderwerk af om misverstanden achteraf te voorkomen. Wat voor jou heel normaal kan zijn als extra werk, kan voor een ander juist niet zo voelen. Maak daarom gebruik van standaard formulieren/opdrachtbonnen.
  • Met behulp van projectadministratie bewaar je het overzicht. Projectadministratie software geeft inzicht in de voortgang van een project en houd je administratie up-to-date. Hoeveel uur is er al besteed? Wat zijn de materiaalkosten van het project?
  • Zorg voor een geautomatiseerd online boekhoudsysteem, waarin je makkelijk je facturen digitaal kan maken en versturen. Ook hou je zo een up-to-date zicht op je cijfers. Door je boekhouding te koppelen aan andere systemen kun je veel tijd besparen.

Inzicht in cijfers helpt je om winstgevendere projecten te realiseren en tevreden klanten te behouden.


Yolanda zorgt voor inzicht en overzicht. Onze administratie is door haar volledig gedigitaliseerd en efficiënt ingericht. Daardoor heb ik de handen vrij voor ondernemen. Yolanda is op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en snel bereikbaar voor vragen. Inmiddels onmisbaar voor ons bedrijf. Marc van den Braber | vd Braber schildersbedrijf


Wil jij ook een efficiënter bedrijf met meer overzicht, zodat je minder tijd kwijt bent aan je administratie? Vraag een vrijblijvend strategiegesprek aan!

STRATEGIEGESPREK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp WhatsApp me!