Hoe maak je een 12-weken actieplan?

Een jaardoel is belangrijk als stip op de horizon, maar voor de meeste onderneemsters te groot om aan te beginnen. Waar moet je starten om het te halen? Mijn advies, maak elk kwartaal een 12-weken actieplan.

Denk Groot, begin klein!

Het niet weten hoe je iets wilt gaan aanpakken, kan je onzeker maken. Zonde als je door je onzekerheid blokkeert en helemaal niet begint. Of begint en stopt bij de eerste tegenvaller. En geloof me, die komen er genoeg bij ondernemen 😉. Het is vallen en opstaan, daardoor kom je steeds een stapje verder. Dit is nu precies de reden dat je beter je doelen kleiner kan maken, maak van je jaardoel eerst een strategisch kwartaaldoel en vervolgens deel je het in 12 weekdoelen.

12-weken actieplan

Je kijkt wat prioriteit heeft binnen je onderneming en stelt een strategisch kwartaaldoel. Voor dit kwartaaldoel ga je vervolgens een actieplan van 12 weken maken. Het is namelijk gemakkelijker om te bepalen wat je de eerstvolgende 12 weken (3 maanden) kunt realiseren, dan om dit voor een heel jaar te doen.

Ook kun je nu nog niet voorspellen wanneer je precies waarmee aan de slag wilt gaan, dit is vaak een gevolg op eerdere acties. Als je dat van tevoren allemaal gaat plannen, dan verlies je het overzicht en het vertrouwen. Kleine stapjes maken het makkelijker.

Hoe maak je een 12-weken actieplan?

Stap 1. Bepaal de kwartaaldoelen.

Allereerst bepaal je jouw kwartaaldoelen, kies het liefst:
✅ 1 strategisch winstdoel die je dichter bij je jaardoel brengt
1 leerdoel voor je eigen persoonlijke ontwikkeling
1 persoonlijk doel die jou gezond & blij houdt 

Het is verstandig om te beginnen met iets waarmee je gemakkelijk resultaten kunt boeken. Dat motiveert, en het verlaagt de drempel om nieuwe stappen te zetten.

De strategisch winstdoelen staan in teken van je jaardoel. Is jouw jaardoel dat je 10 nieuwe klanten wilt binnen halen, dan kun je als eerste doel stellen om je “marketingmachine” op orde te maken, zodat je meer ideale klanten aantrekt.

Als je bijvoorbeeld als leerdoel stelt dat je beter wilt leren verkopen, kun je als doel stellen een boek te lezen of een verkooptraining te volgen. Als persoonlijk doel kun je bijvoorbeeld je dagelijks beweging tracken, het aantal keer dat je per week gezond eet of de minimale tijd die je aan me-time wilt besteden per week.

Stap 2. Bepaal de acties 

Nadat je jouw eerste 3 kwartaaldoelen hebt vastgesteld, dan ga je aan de slag om te bepalen hoe je dit binnen die 12 weken gaat behalen. Wat wordt jouw tactiek? Welke acties ga je uitzetten om je doel te behalen?

Stap 3. Kom in actie

Nu ga je volgens je 12-weken plan aan de slag. Je weet waar je focus naartoe moet gaan. Elke week noteer je jouw voortgang. Dit kan in een excel, in een app zoals Trello of gewoon op een groot blad waar je 12-weken op hebt genoteerd met jouw te nemen stappen.

Stap 4. Evalueer en leer

In de 13e week evalueer je hoe het gegaan is. Heb je jouw doelen bereikt? Was je doel uitdagend genoeg of kon je meer aan? Was je tactiek goed of moest je bijsturen?

Stap 5. Maak een nieuw 12-weken actieplan

Welke nieuwe kwartaaldoelen ga je in het volgende kwartaal stellen? Maak jouw nieuwe 12-weken actieplan.

Neem jij wel eens de tijd om je bedrijf onder de loep te nemen? Mijn naam is Yolanda Kuin en ik ben ondernemerscoach met een passie voor cijfers. Ik help je graag méér uit je bedrijf te halen!

Méér balans, focus en financiële vrijheid!
Ik geef je in 30 minuten ideeën hoe je dit kunt bereiken! Ik heb jarenlang ervaring en heb al diverse ondernemers geholpen om hun bedrijf te laten groeien. 

Je gaat met focus je toekomst tegemoet.

Gebaseerd op het boek The 12 Week Year. Via onderstaande (affiliate) link kun je het bestellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *