Onlangs kwam er een onderneemster voor een inzicht gesprek bij me op kantoor. Ze was 2 jaar op zichzelf en overwhelmed van alles wat bij het ondernemen komt kijken. Vooral de boekhouding en cijfers vond ze lastig, ze was bang om iets fout te doen en wilde graag leren hoe ze meer inzicht in haar cijfers kon krijgen. Al kreeg ze daar trouwens ook direct een benauwd gevoel bij….
Laten we eerst over je bedrijf hebben, stelde ik haar gerust, de cijfers komen later. We zaten lekker te kletsen en ik was onder de indruk van haar creatieve geest, wauw wat een powervrouw was dit. Super tof om haar verhaal te horen.
Ik begon mijn werkwijze uit te leggen en vroeg of ze haar laatste jaarcijfers en de actuele cijfers kon laten zien. Dit bleek ze nog niet goed op orde te hebben. Elk kwartaal lever ik gewoon alles in bij mijn boekhouder en dan regelt hij mijn aangiftes. Hij was nog bezig met de cijfers en aangifte van 2018 vertelde ze. Ze opende haar laptop en zocht zoveel mogelijk gegevens bij elkaar.
“Ik ben verdorie goed geschoold,
maar cijfers zijn gewoon niet mijn ding!“
Vaak wordt de boekhouding gezien als verplichte kost voor de fiscus, maar je cijfers vertellen je zoveel meer. Zeer regelmatig spreek ik ondernemers die geen actuele cijfers kunnen overleggen, terwijl inzicht in je cijfers een must-have is om juiste beslissingen te nemen.
We gaan aan de slag! Ik pakte een vel A3-papier en een doos vol pennen, arceerstiften en post-its. Laten we creatief bezig gaan met je cijfers, stelde ik voor. Ze keek me verrast aan, daar ben ik wel voor in, zei ze opgelucht.
Bovenaan het blad zette ik met grote letters JAARCIJFERS. Vervolgens trok ik 13 lange strepen verticaal en 6 strepen horizontaal. We gaan eerst globaal je afgelopen jaar bekijken, zodat we meer gevoel bij je cijfers krijgen. Aan de bovenzijde zette ik in elk kolom de maanden van het jaar en aan de zijkant onder elkaar de woorden Omzet, Inkoop, Bruto winst, Overheadkosten, Resultaat voor belastingen.
Laten we beginnen met je verkoop, hoeveel heb je in januari omgezet? Dit had ze zo paraat, alle verkoopfacturen had ze netjes in een mapje opgeslagen. Trots telde ze alle bedragen bij elkaar op en noteerde het bedrag exclusief btw. Dit herhaalde we voor elke maand. Daarna bekeken we de inkoop van alle maanden en noteerde dit ook in elk kolom.
Omzet – Inkoop = Bruto winst
Vervolgens kwamen de kosten aan de beurt. Wanneer moet het bij inkoop en wanneer bij kosten? Inkoopkosten zijn alle kosten die je maakt om je product te kunnen maken of je dienst te kunnen leveren. Dit kunnen inkopen van producten zijn of inhuur van materialen of derden. Overheadkosten zijn kosten die je aan je eigen bedrijf besteedt, bijvoorbeeld de kosten voor de administratie, verzekeringen, opleidingskosten of huisvesting.
Bij het doornemen van de kosten werd er af en toe diep gezucht, wat loopt dat snel op als je het zo op een rij zet ?. Dit abonnement gebruik ik nooit meer en dit kan misschien ook wel anders…. We arceren direct die bedragen waar actie op genomen moet worden. Ook plakte we post-it’s aan de zijkant met ideeën die we tijdens de oefening kregen. Wat kan efficiënter, welke tool is beter, etc. etc.
Bruto winst – Overheadkosten =
Resultaat voor belastingen
Na alle maanden in beeld te hebben gebracht kwam er een goed beeld uit wat er onderaan de streep verdiend was. Een mooi resultaat kwam tevoorschijn. Waar is al dat geld gebleven…..?! Een vraag die ik vaker hoor. We bekeken de rekening courant en het werd snel duidelijk dat er veel privé opgenomen was, maar dat er ook al een groot deel aan belasting betaald. Ik was blij dit te zien, een hoge aanslag achteraf is vervelend als je het geld al hebt uitgegeven. Dit was gelukkig niet het geval.
Het is zo fijn dat je binnen een paar uur al veel kunt betekenen voor een ondernemer. Ze had nu een veel beter inzicht in haar financiële situatie en er was een kleurrijk overzicht ontstaan met diverse ideeën en aandachtspunten. Vervolgens kunnen we bekijken aan welke knoppen er gedraaid kan worden om tot een beter resultaat te komen. En dan heb ik het niet alleen over meer winst, maar ook waar er meer werkplezier gecreëerd kan worden.
Aangezien het bijhouden van de boekhouding nu weinig plezier brengt, stel ik voor om in een vervolgsessie eerst de boekhouding online te zetten. Zo krijg je veel meer overzicht via het dashboard. Daarna zoomen we in op haar verdienmodel, welke mogelijkheden zien we om meer te verdienen in minder tijd.
TIP: DOWNLOAD MIJN TEMPLATE
Mocht je zelf ook meer overzicht willen, maak dan ook eens een jaaroverzicht. Je kunt het achteraf invullen om meer gevoel bij dat jaar te krijgen of vooraf als een winstplan voor het nieuwe jaar.
Hieronder kun tijdelijk voor € 9,75 € 19,75 excl. btw mijn excel-template downloaden, zodat je zelf je cijfers op een rij te zetten!
In deze template bereken je heel simpel wat jij onderaan de streep hebt verdiend of het komende jaar wil gaan verdienen. En makkelijk, want deze template rekent alle bedragen automatisch door!
Wil jij ook eens sparren over je bedrijf?
Een gesprek met mij kan helpen een objectief inzicht te krijgen in de verbetermogelijkheden bij jouw bedrijf. Dit kan eenmalig of periodiek. We bekijken je administratie, je cijfers, aanbod en verdienmodel. Of bij specifieke vragen zoomen we juist daarop in.
Kortom, we bekijken waar kansen liggen die verzilverd kunnen worden?
INZICHTGESPREK
—
✔ Telefonische intake huidige en gewenste situatie
✔ Meeting van 9.30 – 12.00 uur
of van 13.00 – 15.30 uur
✔ Op mijn kantoor of via Zoom/Skype
Ik help je graag meer inzicht te geven in je bedrijf, zodat je resultaat en werkplezier verbeteren!
Deel dit blog op Social Media