Kun je ondernemen leren?

kun-je-ondernemen-leren

Ondernemen is populairder dan ooit, vooral onder millennials. De vrijheid en creativiteit zijn natuurlijk ook heel aantrekkelijk. Maar het kan ook een onzeker bestaan zijn in tegenstelling tot een baan in loondienst waarbij je iedere maand hetzelfde salaris krijgt. Wat maakt iemand nu een succesvolle ondernemer? Is het aangeboren of kun je ondernemen leren?

Ondernemerschap betekent dat je potentieel ziet in een idee en dat weet te vertalen in een product of dienst. Om vervolgens een bedrijf op te zetten en te runnen met uiteraard het doel om er winst mee te maken.

‘Het is een geboren ondernemer’

Dit is een uitspraak die je regelmatig hoort, wanneer het over een succesvolle ondernemer gaat. Toch is succesvol ondernemen niet per definitie aangeboren. Tot op bepaalde hoogte kun je ondernemen leren! 

5 kenmerken voor zakelijk succes:

  1. Mindset
  2. Verantwoordelijkheid nemen
  3. Toegevoegde waarde leveren
  4. Zichtbaarheid
  5. Resultaatgericht werken

Graag neem ik deze 5 kenmerken hieronder met je door!

1. Mindset

Jouw mindset is de basis. Om succesvol te zijn als onderneemster heb je een groeimindset nodig. Je ziet uitdagingen als een kans. Meer opdrachten en een hogere winst hangen voor een groot deel af van jouw mindset. Geloof in jezelf.

Heb je bijvoorbeeld met passie iets nieuws bedacht waar je de markt wilt mee veroveren? Visualiseer dan dat mensen het enthousiast gebruiken en er bekend mee zijn. Door je dromen concreet te maken, creëer je voor jezelf steeds opnieuw weer een beeld om naartoe te werken. Zelf heb ik dit in mijn miracle morning verwerkt, elke dag even stilstaan en visualiseren hoe ik mijn toekomst voor mij zie.

Zo bereik je doelen sneller en vooral belangrijk: De kans dat je je succes afdwingt wordt groter.

2. Verantwoordelijkheid nemen

Ben je iemand die doorgaat, óók als het even tegenzit? Durf je op tijd te schakelen als iets anders loopt dan verwacht? Om een succesvol ondernemer te worden, moet je verantwoordelijkheid durven te nemen en over een flinke dosisdoorzettingsvermogen beschikken. Je moet veel van jezelf kunnen eisen, je goed kunnen concentreren, een helder doel voor ogen hebben en dat ook willen bereiken. Reflecteer regelmatig of je nog de dingen doet die je moet doen! Vallen resultaten tegen, onderzoek waar dit door komt en wacht niet te lang om dit aan te pakken. Pak die verantwoordelijkheid en onderneem actie!

3. Toegevoegde waarde leveren

Succesvolle ondernemers leveren een kwalitatief goed product of dienst! De bruto toegevoegde waarde van een product kunnen we berekenen door de omzet te verminderen met de inkoopwaarde. Hoe meer waarde je toevoegt, hoe hoger de prijs. Maar hoe zit dat bij diensten? Betekend dat je dan alleen maatwerk moet leveren om kwaliteit te garanderen? Mijn inziens moet je juist standaardiseren, omdat je hierdoor je klant veel meer kan bieden.

We zouden eigenlijk kunnen stellen dat het leveren van toegevoegde waarde slechts om twee dingen draait :
1️⃣ Het oplossen van problemen van je klant
2️⃣ Het helpen realiseren van wensen van je klant

Hoe groter de problemen zijn die je oplost, of hoe groter de wensen zijn die je helpt te realiseren, hoe meer toegevoegde waarde je levert.

4. Zichtbaarheid

Hoe vaak laat jij jezelf en je aanbod zien? Een belangrijke succesfactor is zichtbaarheid. Zonder marketing blijven jij en jouw bedrijf onzichtbaar en is het onmogelijk om nieuwe klanten te krijgen. Het is dus belangrijk om je zichtbaarheid te vergroten, zowel online als offline. Hierbij is het wel belangrijk om een juiste mix van content te laten zien, dus wissel daarin zeker af.

De 7 content formats

  1. Educatieve content
  2. Vertel iets over jezelf
  3. Een uitnodiging voor je aanbod
  4. Behind-the-scenes verhalen
  5. Jouw visie
  6. Stel-een-vraag post
  7. Jouw behaalde resultaten!

Zo leert jouw potentiële klant je op verschillende manieren steeds beter kennen. Je verkleint de stap om met jou in zee te gaan.

5. Resultaatgericht werken

Veel ondernemers houden niet van doelen stellen. Meer dan 50% stelt geen gerichte doelen en dat begrijp ik wel, ze hebben het gewoonweg niet geleerd om te doen. Maar weet, om een succesvolle ondernemer te worden, is doelen stellen super belangrijk. Houd bij het ondernemen strak voor ogen welke resultaten je wilt behalen en handel daar ook naar. Werk volgens een plan en hou FOCUS op je doel! Maak snel beslissingen en houd altijd de grote lijnen in de gaten.

Vraag jezelf:

Waar wil ik over 5 of 10 jaar staan met mijn bedrijf?

Dus… kun je ondernemen leren?

Mijn inziens, zeker weten! Het hebben van de juiste mindset en het beschikken over deze kenmerken spelen hierbij een grote rol. Veel ondernemers houden zich klein (vooral vrouwen 😉), omdat ze niet geloven in hun eigen kunnen. Te weinig zelfvertrouwen kan je succes blokkeren. Ga Kloppend Ondernemen! Met je hart bij je bedrijf en je hoofd bij de cijfers, zonder dat het je stress bezorgd.

Onthoudt, je hoeft het allemaal niet alleen te doen! Mocht bij jou een kenmerk niet zo van nature in je zitten of vind je dit lastig om het op te pakken? Zorg dan dat je mensen om je heen verzamelt die deze eigenschappen wel hebben én zorg dat er systemen en processen voor jou werken. Samen kom je verder!

Heb jij ze?

De 5 kenmerken voor succesvol ondernemerschap?

Mijn naam is Yolanda Kuin en ik help ondernemers méér uit hun onderneming te halen. Elke week geef ik gratis een tips over bedrijfsgroei. Wil jij ook meer over ondernemen leren?

Wil jij ook méér uit jezelf en je bedrijf halen? 

Zet vandaag de stap naar bedrijfsgroei en meld je hieronder gratis aan voor de ondernemerstips!

De beste investering die je kunt maken, is een investering in jezelf. Twijfel daarom niet langer. De beste versie van jou, haalt het beste uit jouw bedrijf!

💸 GRATIS WINSTGIDS: 77 manieren om extra winst te maken!

Training van de maand:
"Van brainwave naar cashflow!"

Leer hoe je jouw briljante ideeën
binnen 7 dagen kunt omzetten in een
verdienmodel met tastbare resultaten.

💸Gebruik kortingscode: CASH4YOU